Tiedote – Kuka pelkää hammastahnaa?

Sosiaalisessa mediassa on viime päivinä kiertänyt Kauppalehdessä julkaistu uutinen, jossa väitetään hammastahnan sisältämän fluorin aiheuttavan vakavia oireita aina aivovaurioista autismiin. Artikkelin sisältämä informaatio on kuitenkin virheellistä ja herättää kuluttajissa turhia pelkoja. Juttua on Kauppalehden toimesta jälkikäteen korjattu ja väitteet hammastahnojen sisältämään fluoriin liittyen on kumottu. Valitettavasti päivitetty versio uutisesta ei ole tavoittanut kaikkia alkuperäisen artikkelin lukijoita, joten haluamme oikaista joitakin väitteitä hammaslääkäriliiton suosituksiin pohjautuen.

Onko fluoritahna turvallista?

Fluorihammastahnan käyttö suositusten mukaisesti on täysin turvallista, eikä sen käyttöön ole aikuisilla todettu fluoriin liittyviä haittoja. Fluori on todistetusti paras apu hampaiden reikiintymisen ehkäisemiseksi.

Voivatko lapset pestä huoletta hampaansa fluoritahnalla?

Fluoritahnan käyttö suositusten mukaisesti on täysin turvallista. Alle kouluikäisillä liiallinen fluorin määrä (esim. hammastahnaa syötäessä) saattaa aiheuttaa hammasfluoroosia eli laikkukiilteisyyttä, mutta aivovaurioita tai muita artikkelissa väitettyjä hurjia sivuoireita ei tarvitse pelätä. Alle kouluikäisillä lapsilla suositeltava määrä fluoria on pieni sipaisu hammastahnaa kahdesti päivässä, alle 3-vuotiailla kerran päivässä. Sen sijaan esimerkiksi ylimääräisiä fluoritabletteja ei enää suositella. Hammasfluoroosin ehkäisemiseksi ennen kaikkea tärkeää on pitää huolta siitä, etteivät lapset syö hammastahnaa.

Karieksen ehkäisy

Fluori on tärkein apu karieksen eli hampaiden reikiintymisen ehkäisemiseksi. Tämän vuoksi kenenkään ei tulisi olla käyttämättä fluorihammastahnaa. Koska fluorin paikallinen vaikutus on tehokkainta, on fluorihammastahnan käyttö ylivoimaisesti tärkein tapa käyttää fluoria. Fluorivalmisteiden suositusten mukainen käyttö on siis niin hyödyllistä kuin turvallistakin.

Terveisin,
Biocodex Oy